[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز مشاوره::
مشاوران::
دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه::
آرشیو اخبار مرکز مشاوره::
بروشورهای علمی::
بخش ویژه اساتید::
ارتباط با ما::
::
اساسنامه کانون همیاران
..
مدیریت های حوزه دانشجویی

امور دانشجویان

امور خوابگاه ها

اداره رفاه و خدمات دانشجویی

اداره بهداشت و درمان
کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه  

..
نظرسنجی مرکز مشاوره

AWT IMAGE

..
کتاب مهارتهای زندگی
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر خود را در مورد سایت اعلام نمایید
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: گزارش همایش گام به گام تا ازدواج موفق ::
 | تاریخ ارسال: 1402/3/17 | 
همایش گام به گام تا ازدواج موفق ۱۴۰۲/۳/۸ از ساعت ۱۳/۳۰ الی ۱۵/۳۰ در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد. همایش مذکور ساعت ۱۳:۳۰ در مجتمع امام خمینی (ره) آغاز شد و در این جلسه دکتر خدادادی بصورت مبسوط و کامل به سرفصل هایی تحت عنوان: ازدواج و مسیر تحولی آن، چرایی ازدواج ، انتخاب درست، خطاهای رایج در دوران آشنایی و انتظارات مشکل زا از رابطه همسری پرداختند.در ادامه به صورت مختصر به شرح بحث جلسه پرداخته شده است.
 به نظر جمع حاضر چرا بازار دوستی داغ است اما بازار ازدواج کساد است؟ قاعدتاً یکی از مهمترین دلایلی که ممکن است ابتدا به ساکن در ذهن همه نقش ببندد، شرایط اقتصادی است. اما چیزی که ممکن است حتی شما رو به خنده یا تعجب بیندازد باید بگم که جز ده فاکتور مهم که چرا نرخ ازدواج پایین است شرایط اقتصادی نیست. اگر همین شهر تهران مناطق مرفه را در نظر بگیریم، نرخ ازدواج به شدت پایین است. لذا نمیتوان گفت شرایط اقتصادی تعیین کننده است.
دانشگاه محیطی است که میتواند نگرش های افراد را تغییر دهد و مرکز مشاوره پرچمدار این موضوع است و رسالتش این است که خطی به خطوط ذهنی ما اضافه کند و با دید باز ودرست و نگاه نو و انسانی به این حیطه نگاه کنیم. ما در این جلسه به دنبال این هستیم که به جز مسائل اقتصادی اگر ما چه کنیم می توانیم یک ازدواج درست داشته باشیم چون ازدواج نیاز به یک نطفه سالم و یک جنین سالم و یک فرزند با نکات مراقبتی درست را دارد. به نظر جمع چرا باید ازدواج کرد؟ برای آرامش، بقای نسل، تنها نبودن و .... همه این ها درست است ازدواج یک رابطه عقلانی عاطفی است که اساس آن مودت و رحمت است.ازدواج یک مسیر است که می تواند به سمت تعالی پیش رود یا به جای دیگر ختم شود. ازدواج ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. علم ازدواج امروز مطرح می کند که افراد برای مراقبت از خود و سلامت روان ازدواج می کنند.اگر این ازدواج سلامت روان را تهدید کند به این معنی است که این ازدواج غلط است و سازوکارهای نادرستی در بستر این ازدواج در حال رخ دادن است. آیا ازدواج به زن کمک می کند یا مرد؟ ازدواج به هر دو جنس کمک می کند ازدواج هم برای زنان و هم برای مردان برکت است اما برکتش برای مردان بیشتر است چون بانوان در فرایند جامعه پذیری آموزش میبینند که مراقبت بیشتری از فرد دارند و متقابلا مردان در جریان جامعه پذیری آموزش می بینند که مراقبت کمتری از خود داشته باشند مثلا اگر در خوابگاه پسرانه کسی کرم ضدآفتاب بزند رفتار غلطی نیست اما رفتار غیر عرفی است لذا در کل ازدواج کمک می کند که یک مرد امید به زندگی و طول عمر بیشتری خواهد داشت و کمترین آورده ای که ازدواج برای یک مرد دارد اضافه عمر است. ازدواج یک مسیر تحولی است که چالش های خاص خود را دارد که اگر مراقبت داشته باشیم، ازدواج خوبی خواهیم داشت و مهم این است که آیا ما آمادگی این مسیر تحولی را داریم؟ که اگر آگاهی نداشته باشیم به پرتگاه میرسیم.
افراد به دو شیوه ازدواج می کنند؟- فرد محور  - خانواده محور   یا همسان گزینی و غیر همسان گزینی
عموماً ازدواج فرد محور و خانواده محور با عنوان ازدواج سنتی و غیرسنتی شناخته می شود.ازدواج سنتی ازدواج خانواده محور است اما جوری بیان می شود که مثلاً ازدواج دوره افشاریه است! ازدواج فرد محور ازدواجی است که خود فرد شروع می کند زمانی که در انتخاب خود به قطعیت رسید فقط به اطلاع خانواده می رساند. یعنی خانواده در فرایند انتخاب فرد هیچ نقش مشورت و حمایتی ندارد اما ازدواج خانواده محور ازدواجی است که از همان آغاز آشنایی و انتخاب فرد با اطلاع خانواده جلو می رود و خانواده نقش مشورتی و حمایتی خود را دارد. افراد باید در ازدواج انتخاب را تجربه کنند در هر دو روش وجود دارد چه در فرد محور و چه در خانواده محور. در مطالعاتی که در اروپای شرقی صورت گرفته است عمداً اروپای شرقی را مثال میزنم چون در آنجا فردیت بیشتر از شرق و جامعه آمریکا است ازدواج هایی که خانواده در آن نقش پررنگی داشته اند پایدارتر و تعالی بیشتری داشته اند.
ما متخصصین ازدواج معتقدیم که فرد حتماً باید در ازدواج نقش پررنگی داشته باشد اما اینکه فرد کار را تمام کند و فقط به خانواده اطلاع می دهد، آسیب بیشتری دارد تا در ازدواجی که خانواده در آن دخیل است و نقش حمایتی و مشورتی دارد.
در فرایند انتخاب یکسری توهمات وجود دارد. مثلا هرچه طرف را بشناسی انتخاب بهتری خواهید داشت و در فرایند باهم بودن به بهانه شناخت بیشتر حتی وارد روابطی می شوند که مختص زندگی زناشویی است. این در حالی است که انتخاب خوب فقط ۸ درصد در ازدواج موفق نقش دارد و بقیه به اینکه ما چه کنیم وابسته است البته به این معنی نیست که انتخاب مهم نیست به این معنی است که انتخاب خوب تنها ۸ درصد تضمین کننده یک ازدواج موفق است و بقیه با سازوکارهایی که در رابطه به کار می بریم بستگی دارد.  ما به این ۸ درصد خیلی باید اهمیت بدهیم چه بسا که افراد انتخاب خوبی دارند اما الان به شدت از هم متنفر هستند. حتی ما میتوانیم با فردی کاملاً از فرهنگ متفاوت ازدواج کنیم انتخاب خوبی داشته باشیم و رابطه پایداری را تجربه کنیم. مورد دیگر اینکه رابطه آشنایی را با این دلیل که طرف را بیشتر بشناسیم طولانی کنیم. مثلا فرد می گوید من با طرف میرم فلان رستوران بالاشهر گرونترین غذا را سفارش می دهم که ارزیابی کنم که خسیس هست یا نه! یا طرف را عمدا عصبانی کنم ببینم چه واکنشی دارد تمام اینها نسبی هست برای یک آشنایی سه ماه آن هم پنج شش جلسه سه ساعته در مجموع سی ساعت ملاقات کافی است برای یک انتخاب خوب کفایت می کند.
خطاهای رایج در دوران آشنایی ۱- سوال نپرسیدن؛ حتماً اگر نسبت به چیزی ابهام دارید باید سوال بپرسید اینکه طرف ناراحت می شود درباره خانواده اش سوال نپرسم اشتباه است یا در مورد شرایط مالی نپرسم اشتباه است. ۲- هویت رابطه باید مشخص شود اینکه رابطه دوستی است رابطه آشنایی قبل از ازدواج است باید دقیقا مشخص باشد ما در چه رابطه ای هستیم و اگر رابطه آشنایی قبل از ازدواج است حتما یاید مطرح شود و اطرافیان بدانند. ۳- کم توجهی به نشانه های پرریسک؛ اگر نشانه پرریسک دیدید باید درنگ کنید نه اینکه کلا بهم بزنید اما باید عقب بیندازید و همه جوانب را در نظر بگیرید من معتقدم با هر فردی میتوان زندگی کرد منوط به اینکه بستر های مناسب آن فراهم باشد. ازدواج یک انتخاب واقع بینانه است و ما با توجه به شرایط اکنون انتخاب می کنیم ازدواج درمانگاه نیست ازدواج خود یک مسیر است. مثلا فرد سیگاری است و قول به ترک داده است شما باید با فردی که فعلا سیگاری است بعنوان یک گزینه روبه رو شوید نه فردی که قول به ترک سیگار داده است و همه جوانب را در نظر بگیرید شاید سیگار را ترک کرد شاید هم سیگار را ترک نکرد.
۴- تردید؛ افرادی که نسبت به ازدواج کردن تردید دارند نباید ازدواج کنند تا این موضوع حل شود چون ظلم به طرف مقابل است. ۵- خوشبینی افراطی؛ این عبارت مشهور که بریم زیر یک سقف درست می شود. این خود گول زنی است.
انتظارات مشکل زا از رابطه همسری: ۱- حواسش همیشه به من است؛ ۲- می داند من چه می خواهم، ۳- فقط من برایش اولویت دارم؛ ۴- خوشحالی من اولویت دارد؛ ۵- برای جبران خودش پیشقدم است و راض ام می کند؛ ۶- به خاطر من جلوی دیگران در می آید؛ ۷- می خواهم که در نزدیک باشد؛ ۸- از خواسته خودش به خاطر من می گذرد.
شایان ذکر است ادامه جلسات به صورت دو هفته یکبار از مهرماه در مرکز مشاوره برگزار خواهد شد. اطلاع رسانی متعاقباً صورت خواهد گرفت.

 

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم و صنعت است و هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت با ذکر منبع بلا مانع است.
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4657