[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز مشاوره::
مشاوران::
دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه::
آرشیو اخبار مرکز مشاوره::
بروشورهای علمی::
بخش ویژه اساتید::
ارتباط با ما::
::
اساسنامه کانون همیاران
..
مدیریت های حوزه دانشجویی

امور دانشجویان

امور خوابگاه ها

اداره رفاه و خدمات دانشجویی

اداره بهداشت و درمان
کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه  

..
نظرسنجی مرکز مشاوره

AWT IMAGE

..
کتاب مهارتهای زندگی
AWT IMAGE
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر خود را در مورد سایت اعلام نمایید
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: شرایط ازدواج ::
 | تاریخ ارسال: 1391/10/6 | 

  شرایط ازدواج

  حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند ازدواج مانند یک هندوانه سربسته است. هر چقدر هم در خرید یک هندوانه وارد باشید باز هم ممکن است اشتباه کنید و به جای یک هندوانه قرمز و شیرین، هندوانه‌ای سفید و بی‌مزه نصیب‌تان شود .

  آیا میشود پذیرفت که ازدواج هم مشابه هندوانه است ! هرگز

  برای ازدواج شرایطی مطرح است که اگر آن شرایط بخوبی رعایت شوند ورود خوبی خواهیم داشت .شرط لازم برای گرفتن نتیجه مثبت و دلخواه، دقت در بررسی و شناخت خوب است .

  مختصراً شرایط ذکر شده را یادآوری میکنیم :

  ۱ ـ پسند ظاهر، ۲ ـ فاصله سنی مناسب ۳ ـ تناسب تحصیلی ۴ ـ هماهنگی وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده‌ها ۵ ـ هماهنگی فرهنگی ۶ ـ سلامت جسمانی ۷ ـ وضعیت شغلی

  ۸ ـ هماهنگی در اجتماعی بودن و برون‌گرایی ۹ ـ سلامت روانی ۱۰ ـ خوش‌اخلاقی ۱۱ ـ صداقت ۱۲ ـ پاکدامنی ۱۳ ـ سازگاری ۱۴ ـ استقلال ۱۵ ـ ‌مسئولیت‌پذیری ۱۶ ـ خسیس‌نبودن(مرد) ۱۷ ـ ایمان و دینداری ۱۸ ـ سلامت خانواده

  ملاک‌های اول تا هفتم را با یکی ـ دو هفته رفت و آمد، گفت‌وگو و تحقیق از دوستان و آشنایان می توان تشخیص داد، اما ملاکهای بعدی چگونه!؟

  برای تشخیص خوب و مناسب همه معیارها داشتن شناخت ضروری است ، هر دو طرف باید قبل از هر اقدامی از هم شناخت پیدا کنند .

  مولا امیر مومنان علی (ع ) به کمیل میفرماید :ای کمیل بدان هیچ حرکتی نیست که برای انجامش نیاز به شناخت نباشد

  همچنین در قرآن مجید میخوانیم: (لا تقف ما لیس لک به علم) یعنی هرگز آنچه را که بدان علم شناخت نداری دنبال مکن .

  برای شناخت مناسب و قابل قبول باید قبل از ورود به مرحله اصلی خواستگاری تحقیق شروع شود .

  بعضی خانواده، تحقیق را به بعد از خواستگاری رسمی موکول میکنند . این روش نادرست است. چون اگر در تحقیق روشن شد مشکلی در کار است. علاوه بر هدر روی زحمات و رفت و آمدها ، ممکن است از لحاظ روحی و اجتماعی تبعاتی را برای دو طرف ایجاد کند

  تحقیق در همه ی مراحل ازدواج راه گشاست تحقیق باید مرحله به مرحله صورت بگیرد، تحقیق قبل از خواستگاری مرحله اول است که باید کاملاً کلی باشد کلا سوالات 1 تا 7 و 9 و 14 باید در این مرحله روشن شود .

  تحقیق اولیه برای شناسایی کسی که می خواهد به حریم خانواده پا بگذارد،کاملاً ضروری است. اما هر چه مراحل دیدارها بیشتر شود تحقیق هم باید جدی تر صورت بگیرد و به مراتب تحقیقات وسیعتر و دقیق تر انجام شود.

  خانواده ها باید به فرا خور هر محل از معتمدان و افراد شاخص و متدین و قابل وثوق سوال کنند ابتدا باید معتمد و مطمئن را شناسایی کنند. افراد در مورد منابع تحقیقی که می خواهند سراغشان بروند تحقیق کنند .در تحقیق محلی درست نیست درخانه ها را بزنند و بگویند درمورد همسایه شما سوال داریم. چون ممکن است اطلاعات غلط بدهند. تحقیقات فامیل بسیار مهم است. چون اطلاعات دقیقتری را می توانند به ما بدهند چند نکته را هم باید مد نظر قرار بدهند. از همسایه ها با تیز بینی سوال کنند، درمورد سابقه ی رفتار اجتماعی از نیروی انتظامی پرس وجو کنند. دوستان خانوادگی، همکاران، هم کلاسی ها می توانند کمک خوبی باشند به شرطی که بتوانند با آنها رابطه صمیمی برقرار کنند. عدم تمایل افراد به جواب دادن به سؤالات تحقیق نشانه ای منفی است. از دوستان صمیمی طرف اگر سوال می کند مشخصات و خصوصیات دوستش را هم مد نظر قرار بدهند .

  پس از تحقیق اولیه و انجام خواستگاری موضوعات بعدی که مربوط به ویژگیهای شخصیتی است باید مورد توجه قرار گیرند،

  این بخش از معیارها با رفت وآمدهای بیشتر، بهتر مشخص میشود .

  نکته مهم: با توجه به پیچیدگیهای رفتاری ـ شخصیتی انسانها ، بدیهی است ازدواج با فامیل و یا دوستان خانوادگی و امثالهم که آشنایی و شناخت بهتر و بیشتری از آنها وجود دارد در شرایط مساوی ، دارای اولویت است ، آمار موفقیت و دوام این ازدواج ها را بیشتر نشان می دهد .

  نکته ظریف و قابل تامل : اگر می شد خانوادها قبل از هر اقدام خاصی مثل عقد ، حداقل در یک دوره زمانی با حفظ حریم ها و شئونات دینی ـ اخلاقی برای شناخت بهتر در موقعیتهای مختلف ارتباط برقرار میکردند( بخصوص دختر و پسر کاندید ازدواج) قطعا این شناخت کاملتر انجام می گرفت ....هر چند سخت است !

  برای افراد متقاضی ازدواج (بخصوص پسران) چند شرط لازم است که باید وجود داشته باشد. بدیهی است چون با ازدواج ،مهمترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده تشکیل می شود باید به مسأله کفویت به عنوان یکی از ضروری ترین مباحث مربوط به ازدواج توجه ویژه داشته باشید تا یک ازدواج سالم و پایدار در انتظارتان باشد .

  همان طور که درمفاهیم قرآنی آمده است : ما شما را زوج ( مکمل هم ) آفریدیم تا در کنار هم آرامش بگیرید، نتیجه میگیریم که بحث کفویت به معنای هم شأنی زن و مرد با یکدیگر برای رشد و آرامش است ( با در نظر گرفتن تفاوت های فردی ). بنابراین باید بین یک زن و مرد از نظر شخصیتی، عاطفی ، روانی، هوش ، شرایط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ( خانوادگی )هماهنگی وجود داشته باشد .

  در واقع کفویت به معنای هماهنگی در ابعاد مختلف بین دو نفری است که می خواهند وارد یک پیمان مقدس بنام زوجیت و ازدواج شوند .
نکته: انسان مجموعه ای ازابعاد مختلف است که درمراحل مختلف رشد ، تکامل می یابد . این ابعاد شامل: بلوغ فکری ، بلوغ روانی ، بلوغ عاطفی ، بلوغ اجتماعی و بلوغ بدنی می باشد، اگر این ابعاد را در سطح فردی بررسی کنیم، شخصی سالم است که ابعاد شخصیتی اش تقریباً با هم هماهنگ و موزون رشد کرده باشند اما در بحث ازدواج، کفویت به این معنی است که این تناسب و هماهنگی بین دوشخصیت وجود داشته باشد .

  چه بسا مواقعی پیش می آید که فردی که کاندیدای ازدواج با فرد دیگری است از لحاظ شخصیتی کاملاً موزون و سالم است ولی با آن فرد تناسب ندارد یعنی اینکه یک نوع ایده و نگرش هایی دارد که با طرف مقابل و دنیایش کاملاً متفاوت است اگر چه هر دو از نظر شخصیتی کامل هستند ولی برای هم مناسب نیستند کفویت هم به همین معنی است.

  بعبارت دیگر کفویت یعنی اینکه، کاندیداهای ازدواج در باورها و نگرشها چقدر با هم هماهنگ و همسان هستند و این همسانی چقدر در شکوفایی آینده شان موثر است .

  نکته مهم در اینجا این است که پسران و دخترانی که قصد ازدواج دارند باید قبل از یافتن هم کفو(همسان) خود ، به خودشناسی رسیده باشند، چون مهارت خود شناسی کمک می کند که فرد بتواند در انتخاب شریک زندگی اش، کسی را انتخاب کند که در واقع با وجود خودش هماهنگ باشد بنابراین کسی که خودش را بشناسد وبر نقاط ضعف و قوت خود واقف باشد خیلی بهتر می تواند در راستای یک ازدواج موفق با یافتن همسان خود، اقدام کند ." اساساً ازدواج بین دو انسان تکامل یافته یا درحال تکاملی که با هم تناسب داشته باشند، می تواند منجر به یک ازدواج موفق شود "

  و اما نکته آخر " شاید بعضی ها برایشان این سوال مطرح شود که جایگاه عشق کجاست ؟

  بهتر است اول معنی عشق را مشخص کنم ،عشق یک هیجان پایدار و درست است که بر اثر شناخت شکل میگیرد،احساس های ظاهری نمی توانند معنی عشق بخود بگیرند، بدین جهت معتقد هستم عشق در طول زندگی و بر پایه شناخت شکل میگیرد و آنچه در دوران قبل از ازدواج رخ میدهد عشق واقعی و رشد دهنده نیست بلکه حالتی سطحی از عشق و بیشتر علاقه مندی است .

  عشق هایی که فاقد شناختتند ، عشق واقعی نیستند، عشق کاذب اند

  عشق های کاذب سطحی و بیشتر جنبه ظاهری داشته و کور کننده هستند ، چون فرد خطا را می بیند ولی باور نمیکند ، ضعف را می بیند ولی توجیه میکند !

  درعشق واقعی رفتارعاشق حالت توجیهی ندارد و کور کورانه نیست. عشق واقعی با شناخت شکل میگیرد و با شناخت بیشتر، عمق می یابد .

  پس تلاش کنید اول خودتان را بشناسید و بعد همسان و هم کفو خود را بیابید

نویسنده: ناصر امینی صدر

 


CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم و صنعت است و هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت با ذکر منبع بلا مانع است.
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4657