[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز مشاوره::
مشاوران::
دفتر ارتباط خانواده و دانشگاه::
اخبار مرکز مشاوره::
بروشورهای علمی::
بخش ویژه اساتید::
تسهیلات::
ارتباط با ما::
::
کتاب مهارتهای زندگی
AWT IMAGE
..
مدیریت های حوزه فرهنگی

معاونت فرهنگی دانشگاه

امور فرهنگی و فوق برنامه

ارتباطات فرهنگی و اجتماعی

گروه طرح و برنامه  

..
نظرسنجی مرکز مشاوره

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر خود را در مورد سایت اعلام نمایید
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
RSS

AWT IMAGE

..
:: افسردگی فصلی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۰/۶ | 

  افسردگی فصلی

  آیا به هنگام تغییر فصل از بهار و تابستان به پاییز و زمستان، دچار تغییرات روحی و اخلاقی شده‏اید؟ آیا متوجه شده‏اید که در طی پاییز و زمستان، بی‏حال‏تر هستید؟ آیا طی پاییز و زمستان بیشتر می‏خوابید، اما به هنگام بیداری باز هم احساس خستگی می‏کنید؟ آیا اضطراب، غمگینی یا افسردگی را بیشتر احساس می‏کنید؟ فعالیت‏های ثمربخش و خلاقانه شما کاهش می‏یابد؟ آیاکنترل شما براشتها و وزنتان ‏کمتر شده ‏است؟

  آیا مشکلات حافظه‏ای و تمرکزی بیشتری پیدا می‏کنید؟ آیا کمتر بیرون می‏روید و فعالیت اجتماعی‏تان کاهش یافته است؟ آیا مقابله با فشارهای روحی و عصبی را سخت و امیدواری‏تان به آینده کاهش می‏یابد؟ آیا به هنگام پاییز و زمستان از زندگی‏تان کمتر لذت می‏برید؟ اگر پاسخ شما به 2 مورد یا بیشتر از سوالات فوق، «بله» باشد، احتمالاً شما نیز یکی از هزاران افرادی باشید که گرفتار «اختلال خلقی فصلی» یا Seasonal Affective Disorder هستند .

  این اصطلاح برای توصیف نوعی از افسردگی به‏کار می‏رفت که به طور منظم در وقت خاصی از سال به دلیل افزایش فشار ناشی از کار بروز می‏کرد. در حال حاضر این اصطلاح برای نوع خاصی از افسردگی به کار می‏رود که در اثر کاهش نور آفتاب به هنگام نزدیک شدن فصول سرد و کوتاه شدن طول روز بروز می‏کند. افراد مبتلا به این افسردگی علاقه شدید به مواد قندی و یا شکلات پیدا می‏کنند و نیاز شدید به خواب در آنها ایجاد می‏شود. این اختلالات باعث خودکشی، دوری از اجتماع و بدرفتاری در مدرسه یا محل کار می‏شود .

    علائم اختلالات خلقی فصلی در پاییز و زمستان

  • افسردگی

  • امید نداشتن

  • عصبانیت

  • کمبود انرژی

  • احساس سنگینی در بازوها و پاها

  • تمایل به تنهایی

  • زیاد خوابیدن

  • کاهش علاقه به فعالیت

  • تغییر اشتها و زیاد مصرف کردن غذاهای شیرین

  • افزایش وزن

  • مشکل در تمرکز

   سفر کردن در فصول سرد سال به یک منطقه گرم باعث می شود که روح و جسمتان تازه شود و از افسردگی دور شوید.

    علت اختلالات خلقی فصلی

    ژنتیک، سن و مواد شیمیایی بدن نقش مهمی را بازی می‏کنند. از عوامل دیگر می توان موارد زیر را نام برد:

  ساعت بیولوژیک بدن: این ساعت می‏داند که چه زمانی شما باید بخوابیدوچه زمانی‏باید ازخواب‏بیدار شوید. کاهش‏مقدار اشعه خورشید موجب تداخل درساعت بیولوژیک بدن می‏گردد. این تداخل موجب افسردگی نیز می‏گردد.

  مقدار هورمون‏سروتونین (هورمون شادی آور): کاهش مقدار این هورمون بر خلق و خو اثر می‏گذارد. کاهش اشعه خورشید باعث کاهش سروتونین و افزایش افسردگی می‏گردد.

  مقدار هورمون ملاتونین (هورمون خواب): تغییرات فصول می‏تواند باعث تداخل در تعادل هورمون طبیعی ملاتونین شود. نقش ملاتونین در خواب و خلق و خو می باشد.

    عوامل خطر برای اختلالات خلقی فصلی

    • مونث بودن

  • سابقه خانوادگی

  • سابقه ابتلا به افسردگی

    تشخیص

    پزشک از شما راجع به خلق و خو، رفتار و کردار و افکار، خوابیدن، برنامه غذایی و کارتان می‏پرسد.

  آزمایشات بدنی: برای اطمینان از اینکه مشکلات جسمی باعث افسردگی گردیده است یا نه.

    درمان

    • نور درمانی: در این روش شما در مقابل یک جعبه مخصوص نوردرمانی قرار می‏گیرید. نور درمانی باید شبیه نور در محیط خارج باشد تا باعث تغییرات در مواد شیمیایی در مغز و تغییر خلق و خو شود. نوردرمانی یکی از اولین درمان‏ها برای اختلالات خلقی‏فصلی می‏باشد.

  • دارودرمانی: مصرف داروهای ضد افسردگی

  • روان درمانی: این اختلالات باعث تغییر در مقدار مواد شیمیایی در مغزو به دنبال‏آن تغییرخلق وخو می‏شود. روان درمانی‏کمک ‏می‏کندکه افکار و رفتار منفی را دور کنید و استرس را کنترل کنید.

    عوامل اساسی برای جلوگیری از افسردگی در زمستان

    • دقت در مصرف مواد شیرین: افزایش مصرف شکر وفرآورده‏های دارای آرد سفید، بر سیستم بیوشیمیایی بدن اثر خواهد داشت و اثرات آن همانند مواد مخدر خواهد بود و افسردگی را به دنبال خواهد داشت.

  • مصرف امگا 3: مصرف امگا3، اثرمثبت برجسم و روح دارد. امگا3 ، ضد التهاب می‏باشد و سلامت روح و ذهن را به ما می دهد و برای ثبات خلق و خو مفید می باشد.

  • به دیگران کمک کنید. هدفمند بودن در زندگی و کمک کردن به افراد، یک پادزهر قوی برای افسردگی می باشد.

  • ورزش کنید. به کلاسهای ورزش بروید و یا خود در خانه ورزش کنید.

    • از نورچراغ‏استفاده‏کنید. نور درمانی‏یکی از شیوه‏های ضدافسردگی می‏باشد.

  • مصرف روزانه ویتامین D در فصول سرد سال باعث بهتر شدن خلق و خو می‏شود.

    • لباس‏های به رنگ‏روشن‏بپوشید. ارتباطی بین نگاه مثبت و پوشیدن لباس‏های روشن وجود دارد. با توجه به این ارتباط، مغز شروع به تفکر می‏کند و از افسردگی دور می‏شود. اگر همیشه در فصول سرد سال، رنگ های تیره بپوشید، لاغرتر به نظر می‏آیید، اما احساس خواهید کرد که هر روز به یک مراسم عزا می روید.

    • بیرون بروید. در هوای سرد، بیرون بروید. همان نورکم نیز می‏تواند بر روی سیستم مغزی شما اثر داشته باشد و مرکز عاطفی را تقویت کند و ویتامین D را به بدنتان برساند و مهم‏تر از همه باعث جلوگیری از افسردگی گردد.

  • با دوستان خود در تماس باشید. هنگامی که با هم باشیم، خلق و خویمان نیز بهتر است. مردم نیاز به تفریحات دسته جمعی دارند.

   • سفر کنید. سفر به یک منطقه گرم باعث می‏شود که روح و جسمتان تازه شود و از افسردگی دور شوید.

    • برنامه‏ریزی‏کنید. در فصول سرد، می‏توانید خانه خود را نقاشی کنید و یا کمد لباس‏های خود را مرتب کنید ، گاراژ خود را تمیز کنید و غیره. این کارها باعث می‏شود که شما از مشکلات خود دور شده و یک احساس موفقیت و شادکامی را در خودتان بوجود آورید.

    • فعالیت کنید. مثلاً آموختن این که چگونه ضبط و ویرایش نوار را انجام دهیم، شرکت در کلاس های خطاطی و یا ساختن وب سایت شخصی از جمله کارهایی است که سرمای پاییز و زمستان را به حداقل می رساند.

  


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم و صنعت است و هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت با ذکر منبع بلا مانع است.
Persian site map - English site map - Created in 0.161 seconds with 1009 queries by yektaweb 3506